Egy hónappal ezelőtt, január 13-án volt tíz éve, hogy Debrecen város díszpolgárát, Hajdú-Bihar megye príma díjasát, a kiemelkedő műtárgy- és műemlék-fotográfust, Hapák Józsefet legyűrte a gyógyíthatatlan betegség. A szomorú évforduló kapcsán emlékezzünk rá. Munkásságának legjelentősebb részét a fotóival illusztrált saját, valamint társszerzővel készült könyvek sokasága alkotja. A maradandó életművet méltóképpen mutatja be az a bibliográfia, ami éppen az évfordulóra készült el.

 

A közelmúltban a Debreceni Új Fotóműhely három tagjának közös kiállítása szerepelt a debreceni b24 Galéria programjában. Munkásságukat hosszabb ideje figyelem (egy-egy kiállítás kapcsán már szerpelt a nevük és néhány fotójuk ezeken az oldalakon, egyikőjükről pedig a FotoAgora első évében már bemutató cikket is publikáltam, sőt néhány kiállításáról is hírt adtam). A b24-beli kiállítás hatására érett meg az elhatározásom, hogy külön-külön cikkben mutassam be sajátos művészetüket. A jelen cikk hármójuk közül a legfiatalabbról, Gál Andrásról szól.

Jó másfél évvel ezelőtt indítottam a fényképezőgépek működésének alapjait egyszerűen ismertető cikksorozatot. A sorozat harmadik cikkét, a keresőkről, egy évvel ezelőtt publikáltam, tehát egy teljes éve nem álltam elő a sorozat folytatásával. Hogy a 2019. év ne legyen „lyukas”, még az év vége előtt itt a negyedik cikk. Ezúttal a fényképezőgép technikai szempontból talán legfontosabb beállítását biztosító alkatrészekről lesz szó – ezek segítségével biztosítjuk, hogy a képérzékelőre éppen az annak optimális működéséhez szükséges mennyiségű fény érkezzen.

A fényképezőgépek alapvető, nélkülözhetetlen alkatrészeit egyszerűen ismertető cikksorozatunkban eddig a két legfontosabb alkatrész működését világítottuk meg, szándékunk szerint közérthetően: az objektívet és a képérzékelőt. Ezúttal a keresőkre kerítünk sort: ez lényegében szintén nélkülözhetetlen alkatrésze a gépnek, bár szerepe nem része a felvétel létrehozásának, de a fotós nélküle „vakon” dolgozna.