Kíváncsi rá, hogyan vágnak ketté egy tükörreflexes fényképezőgépet? Ha tovább lép, eljut egy 3 terces videóhoz, amelyen megtekintheti a szokatlan műveletet, és tanulmányozhatja a félbevágott gép szerkezetét.

 

 

A minap publikáltam a FotoAgorán „A fotográfiai szégyenlősségről” címmel a kedvenc angol nyelvű portálomon, a Luminous Landscape-en a közelmúltban megjelent angol nyelvű cikk fordítását. Témája a fotóművészet, és a vele kapcsolatos örök dilemma, a képek manipulálásának (módosításának) létjogosultsága. A cikk hivatkozik a Luminous Landscape alapítójának, korábbi főszerkesztőjének, Michael Reichmannak egy csaknem napra pontosan három évvel korábban megjelent cikkére, mintegy az abban foglaltakat gondolja tovább. A továbblépést követően ennek fordítását olvashatja.

A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt,  a portál ügyvezető igazgatója / kiadója, Kevin Raber szíves engedélyével  közöljük. [A szerkesztő]

 

Bár nemhogy fotóművész nem vagyok, de a fényképezést lényegében csak családi emlékképek szintjén, azon kívül saját szórakozásomra művelem (de igyekszem igényesen tenni), érdekel a fotóművészet, mint a kreatív fényképezés legösszetettebb műfaja. Itt-ott tartott, fotós témájú előadásaimban többször foglalkoztam vele, és a vele kapcsolatos örök dilemmával, a képek manipulálásának (módosításának) létjogosultságával. 2014-ben a Kutatók éjszakáján „Etikus -e a fényképek manipulálása? (Valóság nincs – felejtsd el!)” címmel tartottam akár provokatívnak is tekinthető előadást. 2015 tavaszán „Vita a fotóművészetről” címmel publikáltam a FotoAgorán, amiben két angol nyelvű vita-cikket ismertettem röviden. 2016 februárban a debreceni Science Cafeban „Digitális fotográfia – fotográfia utáni 'fotográfia'?” talányos című témáról beszéltem. A mondandómat az említett két cikk, és további hazai publikációk határozták meg, késztettek továbbgondolásra. A napokban jelent meg egy, e témába vágó cikk kedvenc angol nyelvű portálomon, a Luminous Landscape-en. A továbblépést követően ennek fordítását olvashatja.

A Luminous Landscape alapító főszerkesztője, Michael Reichmann évekkel ezelőtt nagyvonalúan engedélyezte a portálon megjelenő bármely cikk fordításának közlését a FotoAgorán. Michael 2016. május 18-án végleg itt hagyta a fotós társadalmat, de a LuLa – előrelátó gondoskodásának köszönhetően – tovább él, remélhetőleg még sokáig. Kevin Raber, a portál jelenlegi első embere volt szíves megerősíteni Michael korábbi engedélyét. A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, ennek az engedélynek a birtokában közöljük. [A szerkesztő] 


Újfaludi László
barátomtól, volt évfolyamtársamtól, fizikus kollégámtól már két cikket publikáltam: az egyik a Fizika és képzőművészet, a másik az Űrművészet (Space Art). Lászlótól még két további kitűnő cikket kaptam publikálásra. Ezek is a fizika és a képzőművészet kapcsolatát boncolgatják. Folytatódik a korábban publikált cikk témája, a Műelemzések fizikus szemmel (ebben további kapcsolódásokra hívja fel a figyelmet a "két kultúra" között, rámutat, hogyn jelennek meg a fizika törvényei a képzőművészeti alkotásokon),  a másik cikk - ennek folytatásaként - a Foraadalmi változások a 20. század elején alcímet viseli (megmutatja a kapcsolatot a fizika és a képzőművészetek huszadik századi forradalma között). Ha tovább lép, eléri ezeket az újabb, érdekes cikkeket. Megéri, érdekes, tanulságos olvasmányok - megtudhatja, hogyan tekint a képzőművészeti alkotásokra, mit olvas ki belőlük egy fizikus.

 

Ujfaludi László, volt évfolyamtársam egy másik cikkét is felajánlotta publikálásra. A Fantáziaképek az Univerzumról – Űrművészet (Space Art) című cikkben bemutatott képek nem fotók, de egyik-másik elkészítésénél akár fényképet is felhasználhatott a művész. Mindenesetre a valóság sajátos bemutatásáról van szó. Az új, egy fiatal tudományághoz/technikához (űrkutatás, űrutazás) kötődő művészeti irányzat mindenképpen érdemes az ismerkedésre. Ezt is jó szívvel ajánlom az Agora látogatóinak figyelmébe. Lépjen tovább a cikkhez!